vrijdag 3 augustus 2007

Het Gebed

De Azan, oftewel oproep tot het gebed, begint hier elke ochtend bij het krieken van de dag. De zon komt hier rond half 5 's ochtend op, dus dat is erg vroeg...Nu horen wij de Azan gelukkig niet heel hard, zeker niet met herriestoppers in ;-), want deze oproep is meerdere keren per dag. De Moslims kunnen in de krant lezen wanneer elk gebed begint, dit heeft namelijk met de stand van de zon te maken:

1. Fajr (4.20 uur)
2. Shuruq (5.46 uur)
3. Zohr (12.25 uur)
4. Asr (15.54 uur)
5. Maghrib (19.05)
6. Isha (20.33)

Nadat de Azan heeft geklonken, heb je een half uur de tijd om het gebed op te zeggen. Het komt dus voor dat je mensen langs de kant van de weg, in shopping malls, of bij ski dubai ziet om te bidden. Dit hoeft niet perse in de moskee. Richard zag laatst op z'n werk ook iemand op de grond liggen en wilde al bijna '1e hulp bij ongelukken' bieden. Hij stond wel even raar te kijken dat deze man in de richting van Mekka bleek te bidden ;-). Dat is nou cultuur-snuiven!

De laatste oproep tot gebed luidt:
"As-salaatu khayrun min al nawn", wat betekent "het is beter te bidden, dan te slapen".

Wij houden het toch liever bij slapen...

2 opmerkingen:

wilmalfred zei

Tja, hoe zal ik als praktizerend katholiek hierop reageren? Toendertijd prefereerde ik ook slapen boven bidden! Heel normaal!
Nu kan ik hierdoor echt "geraakt" worden. In onze cultuur bidden we misschien te weinig. Gelukkig zijn we het nog niet verleerd!
Vrede en alle goeds!
Wilma

Anoniem zei

sorry Wilma, ik respecteer je gedachte hierover, maar ik heb toch wel vreselijk moeten lachen om richard zijn reactie!
Margriet