vrijdag 23 november 2007

Een meid in Kuweit

Wie mij een half jaar geleden had gezegd dat ik 6 maanden later naar Kuweit zou gaan, had ik voor gek verklaard. Maar daar was ik 2 dagen geleden, een meid met een sales missie in Kuweit-city. Bepakt met laptop en een tas vol schoenen vloog ik woensdagochtend in alle vroegte naar dit kleine Arabische land dat omgeven wordt door Irak, Iran en Saudi Arabie. De vlucht duurde slechts anderhalf uur en de eerste klant stond mij al op te wachten op het vliegveld. De sales meeting ging goed; het was een hele leuke, nieuwe ervaring. Helaas is er geen order geplaatst, maar wie weet hebben we een mooie basis kunnen leggen voor een toekomstige samenwerking. Ze waren iig erg enthousiast over onze collecties! 's Middags heb ik voor de verandering ;-) maar weer eens een aantal malls bezocht voor wat marktonderzoek. De volgende ochtend stond m'n 2e sales meeting gepland en hier gold hetzelfde verhaal: wel zeer te spreken over de collectie, maar geen order want het inkoopbudget was al op...

Al met al heb ik me deze 2 dagen prima vermaakt en ik voelde me er zeer op m'n gemak in m'n eentje. De mensen zijn zo ontzettend vriendelijk. Zo zat ik beide keren met alleen maar mannen om tafel, maar ik voelde me als vrouw zeker niet ondergeschikt. Taxi's werden voor me geregeld en betaald, de 2e klant heeft me na de meeting zelfs nog een andere shopping mall laten zien. Wat me wel opviel, is dat Kuweit vergeleken met Dubai nog echt een dorps gevoel heeft en het geloof strenger wordt nageleefd. Zo lopen alle Arabische vrouwen geheel gesluierd en als in de mall de oproep tot gebed galmt, ben je opeens de enige die daar nog rondloopt. De rest ligt al op zijn / haar matje. Verder ligt Kuweit droog, alcohol is ten strengste verboden en het zelfde geldt voor varkensvlees. Nou ja, ik heb het niet gemist!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mama zegt;TOP!!!!!!!!!!

Anoniem zei

Zeker weten! Je reportage kan zo in de OPZIJ die onlangs de 35ste jaargang overschreed. Ik geniet ervan. WILMA